Australian Flag Canadian Flag Netherlands Flag UK Flag USA Flag

Veel gestelde vragen over Warrior Lieren

Lier Gerelateerde Vragen

  • Hoe instaleer ik mijn ATV of trailer lier ?

    Alle lieren uit de Ninja Serie worden compleet geleverd met accu kabels ( lang ) en motorkabels ( kort ) voor de installatie dient u de motorkabels op de motor aan te sluiten en de langere accukabels rechtstreeks op de accu. Uiteraard Rood op de accu + en zwart op de accu -

  • Hoe installeer ik een lier van 8000 tot 20000lbs ?

    Alle lieren, of ze nu 12v of 24v zijn, moeten worden voorzien van stroom door een accu.

    Bij alle lieren van 8000 tot 20000 lbs wordt een noodstop schakelaar bijgeleverd. Deze moet worden gemonteerd tussen de plus kabel naar de accu zodat ten aller tijde de stroom van de lier afgehaald kan worden voor uw eigen veiligheid.

    Massa kabel moet altijd worden aangesloten op de accu en nooit op het chassis in verband met oxidatie die voor storingen kan gaan zorgen.

     

     

  • Hoe lang is de garantie op Warrior lieren ?

    Standaard is de garantie op Warrior lieren 1 jaar, echter na registratie op de site is deze garantie 3 jaar.

    zie: http://www.warriorlieren.nl/warranty.html

  • Kan ik een (trek) lier gebruiken om te hijsen ?

    Ja, dat kan maar houd hiervoor altijd een factor 5:1 voor aan als voorbeeld 1000 kilo trekken is dus 200 kilo hijsen.

    Professioneel mag een hijslier nooit voorzien zijn van een vrijloop.

    Elektrische lieren worden normaal gesproken daarom ook uitsluitend gebruikt voor te trekken, voor het hijsen kunt u beter gebruik maken van een takel

     

  • Kan ik een 12V lier zonder problemen aansluiten in een 24 volt auto op 1 accu ?

    Nee, dan gaan je accu's stuk. Je zult een aparte 12 volt accu moeten plaatsen en die met 12 volt laden door middel van een omvormer van 24 naar 12 volt.

    Je hebt dus een omvormer nodig die ook accu's kan laden. Veel makkelijker is het natuurlijk om gewoon een 24 volt lier te plaatsen.

    Een bijkomend voordeel is dan ook nog eens dat een 24 volt lier veel minder ampères vraagt dan een gelijkwaardige 12 volt lier.  

     

  • kan ik voor de stroomvoorziening de trekhaak aansluiting gebruiken ?

    Nee, dat kan niet, De kabels die gebruikt worden aan de trekhaak stekker zijn hier voor veel te dun en deze zijn niet in staat om de gevraagde stroom ( Ampere ) door te laten en zullen hierdoor erg warm worden en smelten wat kortsluiten en zelfs brand kan veroorzaken.

    Beter is het om voldoende dikke stroomkabels rechtstreeks vanaf de accu aan te sluiten en deze eventueel naast de trekhaakstekker te voorzien van een connector, zodat je hier weer de lier op aan kan sluiten ( let op bij sommige nieuwere auto's vind de computer het niet fijn als de stroom onder een bepaald voltage komt, hierdoor kunnen er storingen ontstaan raadpleeg daarom eerst uw dealer / garage. ) ook is er de mogelijkheid om op de trailer een speciale accubak te monteren met daarin een externe accu die los van uw laadsysteem van de auto staat.

  • Mijn lier werkt niet "tikt" alleen maar wat nu ?

    In 9 van de 10 gevallen is het "tikken" te wijten aan een slechte massa verbinding tussen de lier en de massa.

    Verzeker er u van dat de massa kabel rechtsreeks is teruggebracht naar de accu. en dat de massa kabel van het relais ook is aangesloten.

    Heel sporadisch komt het voor dat het relais blijft kleven en de stroom niet meer door geeft.

  • Mijn nieuwe Ninja lier doet het niet

    In de meeste gevallen is de gebruiker vergeten om de stoomkabels op de motor of accu aan te sluiten. ( korte kabels op de motor en lange op de accu.    

  • Staalkabel of liertouw ?

    Steeds meer staalkabels worden vervangen door synthetische liertouwen. Waarmee de veiligheid, het gebruikersgemak en de ‘breeksterkte’ zijn verbeterd.

    Liertouw is gemaakt van vezels afkomstig en ontwikkeld door DSM, en genaamd de SK-75 Dyneema® super vezel (ISO 10325:2009).

    Een conventionele staalkabel in een 6×36 uitvoering heeft een 2 keer lagere breukfactor dan de hedendaagse Armortek liertouw ( Armortek is weer een doorontwikkeling van Dyneema ) gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Veiligheid en gemak liggen bij deze liertouwen in elkaars verlengde zeker ten opzicht van staalkabel.

    Bij ongeveer 60% van de breukbelasting bereikt staaldraad het punt waarbij het plastisch begint te vervormen, voorbij dit punt vervormt staaldraad blijvend. Naast het feit dat de stalen kernen niet meer herstellen wordt de draad ook stijver en mogelijk ook broos. Wanneer de kabel broos is moet deze onmiddellijk worden vervangen. Een belangrijk kenmerk van Dyneema ® liertouw is dat deze in tegenstelling tot staaldraad geen vloeigrens heeft en wanneer deze syntheet tot het uiterste wordt belast en uiteindelijk breekt zal dit niet lijden tot schade aan de omgeving. De energie in het touw wordt omgezet in warmte en niet in elasticiteit zoals bij staalkabel. In veel toepassingen is dit kenmerk een cruciale factor, die doorslaggevend is om veilig te werken. De jaren lange ervaring en de in de praktijk bewezen kwaliteit hebben het touwtje doen evalueren.

    Het touw is aan het uiteinde afgewerkt met een robuuste lierhaak. Het gemak van liertouw komt voort uit het feit dat het nog geen 50 gram per meter weegt, drijft op water en door de hoge flexibiliteit het werkgemak vergroot. Het grote nadeel van touw is dat het niet tegen schuren over de grond of trailers kan en dat je touw in tegenstelling tot staal moet onderhouden. ( schoonmaken / uitspoelen )

     

  • Waarom doet mijn draadloze bediening het niet ?

    Om te testen of het aan de draadloze bediening ligt of niet probeer eerst de lier met de vaste bediening te testen, als deze normaal werkt weet je zeker dat het probleem aan de draadloze bediening ligt.

    Het meest voorkomende probleem is de staat van de batterij in de handset van de draadloze bediening Een ander voorkomend probleem is dat de accu niet genoeg voltage ( meer ) levert om de ontvanger van voldoende stroom te voorzien.

  • Welke lier moet ik kiezen ?

    Met het oog op de juiste keuze van de lier, neemt u aub de ijd om onderstaande door te lezen

    Het niet selecteren van de juiste lier en / of een onjuiste bediening kan mogelijk de levensduur van de lier verminderen en leiden tot voortijdig falen van de lier.

    Het gebruik van bepaalde toepassingen zo als recovery en off-road eisen een veel hogere trekkracht van de lier ,dan een minder vaak gebruikte lier voor bijvoorbeeld het trekken van een rollende lading zoals een kleine boot, caravan of auto op een aanhangwagen.

    Lieren gemonteerd op een 4x4 auto , of aanhangwagen kunnen u veel moeite besparen. De benodigde capaciteit van de lier moet zorgvuldig worden overwogen. Lieren moeten krachtig genoeg zijn om u voertuig los te trekken, terwijl het overwinnen van de toegevoegde weerstand veroorzaakt door obstakels, zoals het verplaatsen van water, hellingen, modder, sneeuw of zand ook mee werken aan de benodigde trekkracht.

    Dit is de maximale kracht die de lier kan uitoefenen op een enkele lijn en op de eerste laag van de liertrommel.

    Als de kabellagen zich ophopen op de liertrommel en de totale kabel snelheid toeneemt, zal de trekkracht afnemen met dezelfde snelheid. Met behulp van een snatchblok ( klapblok ) is een "dubbele lijn pull" te verkrijgen en kun je in feite bijna het dubbele van de trekkracht van de lier verwachten, terwijl de snelheid ongeveer halveert .

    Het is een goede gewoonte om een snatchblok te gebruiken bij het uitvoeren van een "zware" zelf bergingsoperatie omdat het stroom verbruik van de liermotor zal afnemen en helpt om oververhitting en schade aan de lier te voorkomen.

    Ideaal zou zijn als de trekkracht van uw lier 1,5 keer het bruto gewicht van het voertuig zou zijn. Eenvoudig gesteld, moet een auto van 2 ton minimaal uitgerust zijn met een lier met een capaciteit van 3,5 ton maar liever nog meer !

     

     

  • Welke montageplaat heb ik nodig ?

    Als je er voor kiest om de lier te monteren op een standaard gefabriceerde montageplaat ( worden appart verkocht ) zijn er verschillende keuzes mogelijk :

    Onderstaand schema helpt u de juiste keuze te maken

    • Voor lieren van 8000 tot 12000lbs bevelen we de IST600 aan
    • Voor lieren van 17500 tot 20000lbs bevelen we de IST200 aan
    • Voor 5250ENS24 & 60ENS24 bevelen we de IST640 aan
    • Voor de 9500 shortdrum bevelen we de IST500 aan
    • Voor de 60SPS12 bevelen we de IST60SPS aan

Vragen Over Electrische Takels

  • kan ik een 230 volt takel buiten gebruiken ?

    Nee dat kan niet al onze takels zijn ip54 wat wil zeggen :

    " beschermd tegen stof en spatwaterbestendig "  indien u deze toch buiten wilt gebruiken zult u dit altijd onder een afdak moeten doen 

  • kan ik een takel horizontaal gebruiken ipv hangend ?

    Nee dit is niet mogelijk omdat deze is voorzien van een boven en onder beveiliging die dan dicht valt waardoor de takel niet ( goed ) funtioneerd.

  • Mijn nieuwe steigerlier werkt niet wat is er mis ?

    Het meest voorkomende is dat de veiligheidssleutel niet is gemonteerd. ‘Safety Interlock Key’ dit is een zilverkleurige sleutel die in de donker rode shakelaar op de lier komt ( deze is standaard voorzien van een stofkapje wat eerst moet worden verwijderd !

     

BLIJF OP DE HOOGTE

Registreer voor het laatste nieuws.

Contact
Tel: +31 (0) 499-372911
Email: info@warriorlieren.nl
Fax:
© Warrior Lieren Nederland